• Wandelingen

Lac des deux Ourthes (14 kilometer)

Wandelterrein: Gevarieerde, panoramische rondtocht om het meer van Nisramont. Zeer bosrijk over een schitterend pad, veel korte beklimmingen en voortdurend zicht op het water (de Westelijke en de Oostelijke Ourthe vloeien hier samen in het stuwmeer). Navigatie: Het pad is goed gemarkeerd (rode ruit). Bij regen geen aanrader vanwege steile hellingen. Globaal routeverloop: Begin bij Barrage de Nisramont (grote parkeerplaats, hier is ook Taverne du Barrage) en loop links langs de Taverne omhoog naar waar een groot bord het begin van deze route aanduidt. De route klimt geleidelijk omhoog naar een bankje (Belvédere) met subliem uitzicht en loopt dan langs de oostelijke Ourthe-arm tot aan een stuw, hier rechts over de Ourthe heen…

Promenade de Borzée (13 kilometer)

Wandelterrein: Groene, eenvoudige route bovenlangs het Ourthedal over soms wat rechte, brede bos(bouw)wegen. Behalve een behoorlijke klim La Roche uit en een steile afdaling naar Maboge, zijn er weinig significante hoogteverschillen.Navigatie: Goed gemarkeerd (rode ruit, routenummer 6).Globaal routeverloop: Starten op de brug boven de Ourthe in hartje la Roche-en-Ardenne en deze in zuidelijke richting over lopen. Vlak na de brug is links een plein met fonteinen, hier linksaf de markering volgen. Via een steile straat wandel je omhoog La Roche uit en het bos in. Bij een paardenwei linksaf over een langgerekte bosweg via een hoog plateau en langs een grote akker, hierna linksaf omlaag over een smal en steil, uitzichtrijk bospad naar…

Ninglinspo (15 kilometer)

Iets bekender als het over de Ardennen gaat, is wellicht de wandeling aan de Ninglinspo, een zijrivier van de Amblève. Wanneer je start aan de Auberge de Ninglinspo in Nonceveux, merk je meteen de gemarkeerde routes van 2,5 en 6 km op. Leuk als familie-uitje. Bij mooi weer in het weekend, ben je dus zeker niet de enige wandelaar en zit het terras van de herberg goed vol.  Maar … wij kozen voor een verlenging en maakten er 15 km van. Het voordeel: na een paar kilometer op de oever van de rivier laat je de andere ‘toeristen’ achter je. In de omliggende dennenbossen, dorpjes en weides die doen denken…

Rotsen Le Hérou (12 of 15 kilometer)

In Nadrin – bij Houffalize – liggen de indrukwekkende rotsen van Le Hérou. Ook hier zijn er verschillende routes, van 7 tot 15 km, die allemaal starten aan het verlaten hotel Belvedère. Een groot deel van deze wandeling loopt langs de oever van de Ourthe, maar dan ook echt op de gladde rand ervan. Er hangen bijgevolg geregeld kettingen aan de rotswanden om je aan vast te houden. Plan deze wandeling dus enkel op een droge, warme dag. Enerzijds zal het water te hoog staan en kan je simpelweg niet door. Anderzijds moet je oppassen als het de dag voordien geregend heeft, want dan zijn de rotsen glibberig. Een valpartij…

• Wandelingen

Wandeling van Maison 25 naar La Grange en dorp Achouffe (4 kilometer)

Verslag van een wandeling. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Curabitur a tellus sodales nibh hendrerit interdum congue mollis purus. Proin in lorem orci. In odio erat, aliquam sit amet laoreet quis, tincidunt eget nunc. Curabitur non finibus nunc. Nullam mollis ultrices sem, nec vehicula felis dictum quis. Donec placerat bibendum nisl quis volutpat. Maecenas dignissim metus at leo aliquam, auctor porta nulla eleifend. Aliquam at erat sed libero hendrerit suscipit sit amet ac metus. Pellentesque viverra, nisl in sodales condimentum, urna mauris ultrices sem, vitae varius mauris ipsum tempor magna. Phasellus auctor ligula diam, et faucibus dui tristique id. Praesent at convallis odio.